Primetno interesovanje stanovništva za nabavku električnih automobila

Iako je tema elektromobilnosti uveliko aktuelna u domaćoj javnosti, primetno interesovanje stanovništva za nabavku električnih automobila, što su potvrdila i nedavna istraživanja u okviru StarTech projekta, ipak je visoka cena ta koja predstavlja najveću prepreku njihovom korišćenju, poručio je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u, gostujući na Blic biznis forumu posvećenom eMobilnosti, globalnim trendovima u ovoj oblasti, trenutnom stanju u Srbiji ali i daljim planovima u budućnosti.

- Tržišna kretanja su drugačija iz godine u godinu. U proseku električna vozila su skuplja za 10.000 evra, dok su građani spremni da plate između 1.000 - 3.000 evra više za električni automobil koji bi imao iste performanse kao konvencionalno vozilo. Dakle, s obzirom da je ta razlika značajno veća, očigledno je da ovakvi automobili i dalje nisu i neće još neko vreme biti dostupni najvećem broju naših građana - poručio je Vasiljević.

Prema njegovim rečima, pozitivna stvar je što država ima program subvencija koja iznose oko 120 miliona dinara, međutim problem je u tome što se ona brzo utroše, već u toku prve polovine godine, usled velike zainteresovanosti. Dodao je i da ključni generatori prelaska na elektromobilnost treba da budu privredni subjekti, kao i javna preduzeća jer će se time rešiti drugi najveći problem, a to je pitanje infrastrukture za korišćenje električnih vozila.

- Mi se ispred NALED-a zalažemo za donošenje strategije koja bi uredila delovanje svih državnih organa i koja će dati jednu vrstu predvidljivosti privredi koja bi time bila upoznata sa daljim koracima u ovoj oblasti. Ono što je najurgentnije jeste da omogućimo da se tranzit kroz Srbiju odvija nesmetano i za ovaj tip vozila, zatim da obezbedimo benefite građanima za njihovo korišćenje, ali i da naša privreda ima priliku da više učestvuje u ekonomiji koja je vezana za automobile na električni pogon, njihovom razvoju, inovacijama - istakao je Vasiljević.

Tomislav Momirović, ministar građevinarstva, saobraćaja, infrastrukture objasnio je da je država uveliko krenula da investira u infrastrukturu i da aktivno pomaže nabavku električnih i hibridnih automobila kroz subvencije u iznosu od 5.000 evra za građane i do 8.000 evra za taksi prevoz, kao i da će ubuduće davati podstrek razvoju ove industrije. Najavio je i izradu studije opravdanosti mere zabrane preticanja teretnih vozila u određenim vremenskim intervalima, koja je upućena javnom preduzeću „Putevi Srbije“.

- Cilj nam je da ubrzamo saobraćaj, a da putnici stižu brže na svoja odredišta, da sledećeg leta svi koji putuju auto – putevima u Srbiji, idu do Severne Makedonije ili Grčke, stižu na odredište sat vremena brže. To su veliki izazovi u uslovima koji nisu jednostavni, Srbija nije članica EU, mi radimo da se dodatno integrišemo, ubrzamo saobraćaj i stavimo fokus na investicije i infrastrukturu - objasnio je Momirović.

Ivan Blagojević, profesor sa katedre za motorna vozila na Mašinskom fakultetu je govoreći o prednostima električnih vozila u odnosu na konvencionalna istakao bolje karakteristike elektromotora sa stanovišta energetske efikasnosti, mogućnost pokretanja na niskim temperaturama, jeftiniji način održavanja, kao i nultu emisiju izduvnih gasova za vreme njegovog rada.

- Pored prednosti, vidljivi su i pojedini nedostaci, a koji se ogledaju u tome što je električno vozilo teže nego obično vozilo na istu snagu zbog toga što baterije nisu lagane, zauzimaju određenu zapreminu, zatim napajanje električnom energijom koje traje duže od uobičajenog točenja goriva, ali i nemogućnost zaustavljanja na svakom putu radi punjenja - kazao je Blagojević.

Dejan Ilić, naučnik i inovator i član Nadzornog odbora komapnija „Varta“ i „Ari“ je ovom prilikom istakao da će aktuelna energetska kriza sigurno usporiti razvoj industrije električnih vozila i ukazao na primer nemačkog govornog područja u kome je interesovanje građana za elektromobil naglo smanjeno sa 63% na svega 20%. Istovremeno, zagovornik je teze da rešavanje infrastrukture celokupnog eMobility sistema nema smisla bez koordinacije EPS-a, kao i ideje uvođenja mera kojima bi se dala prednost elektro vozilima poput besplatnog parkinga, korišćenja žute trake ili privilegovanom ulasku u centar grada.

Ivan Smiljković, član Izvršnog odbora Procredit banke zadužen za energetsku efikasnost objasnio je da se banka ovim temama aktivno bavi od 2006. godine, pri čemu vrednost portfolija iznosi 150 miliona evra i čini blizu 14% ukupnog portfolija banke, sa ukupnim isplatama za energetsku efikasnost u zadnjih par godina skoro pola milijarde i dodao da su banke uvek spremne da podrže tranziciju ka elektromobilnosti. 

Da li se slažete sa politikom privatnosti?

Slažem se Politika privatnosti StarTech